Hieronder kan u onze officiële contactgegevens terugvinden

Kantoor Gerd Bergmans GCV
Martelarenstraat 59
2400 Mol
Tel. 014 31 27 37
E-mail : info@kantoorgerdbergmans.be
FSMA – Ond.nr. RPR 0827 838 877

Het register van de verzekeringstussenpersonen wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12-14
en is terug te vinden op www.fsma.be.

Onze werkzaamheden bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan.

We doen dit voor volgende takken waarvoor we een FSMA-erkenning hebben:

1.Ongevallen
2.Ziekte
3.Voertuigcasco met uitzondering van rollend spoorwegmaterieel
7.Vervoerde goederen met inbegrip van koopwaren, bagage en alle andere goederen
8.Brand en natuurevenementen
9.Andere schade aan goederen
10.BA motorrijtuigen
13.Algemene BA
14.Krediet als aanbrenger
15.Borgtocht
16.Diverse geldelijke verliezen
17.Rechtsbijstand
18.Hulpverlening
21.Levensverzekeringen niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschat- en geboorteverzekeringen
22.Bruidsschat- en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen
23.Levens- bruidsschat- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen
26.Kapitalisatieverrichtingen
27.Beheer van collectieve pensioenfondsen

Ons kantoor zet zich loyaal, billijk en professioneel in voor de belangen van haar klanten.

Het remuneratiebeleid van het personeel van ons kantoor of elke andere verbonden persoon (bv. een subagent) leeft deze verplichting na. Er wordt geen enkele regeling getroffen op het gebied van beloning, op het gebied van verkoopdoelen of anderszins, die hemzelf of zijn werknemers ertoe kan aanzetten een klant een bepaald verzekeringsproduct aan te bevelen, terwijl de verzekeringsdistributeur een ander verzekeringsproduct zou kunnen aanbieden dat beter aan de behoeften van de desbetreffende klant zou voldoen.
In dit kader heeft ons kantoor het hierna volgend remuneratiebeleid geïmplementeerd:

1. VERGOEDING

Ons kantoor werkt met vaste en variabele verloningen. Indien ons kantoor een variabele verloning toekent ziet ons kantoor erop toe dat:

  • De variabele vergoeding geen afbreuk doet aan de belangen van de klanten;
  • De variabele vergoeding een beperkt deel zal uitmaken van de totale vergoeding;
  • De variabele vergoeding niet wordt berekend op basis van de realisatie van de verkoop van welbepaalde producten, maar op basis van de totaliteit van de prestaties;
  • Kwalitatieve criteria zoals de naleving van de gedragsregels, de kwaliteit van de dienstverlening en/of de klanttevredenheid worden gerespecteerd;
  • De variabele vergoeding zet niet aan tot het nemen van buitensporige risico’s in verband met duurzaamheidsrisico’s.

Wanneer blijkt dat de belangen van de klant niet werden gerespecteerd, wordt de variabele vergoeding teruggevorderd en worden de nodige maatregelen genomen ten aanzien van de betrokken persoon.

2. INCENTIVES (niet- geldelijke voordelen)

Onder de hiernavolgende strikte voorwaarden kan ons kantoor gebruik maken van incentives:

  • De incentive doet geen afbreuk aan de belangen van de klanten;
  • De incentive is niet verbonden aan één welbepaald product of een beperkt gamma van producten (product van de maand is verboden);
  • De waarde van de incentive is beperkt en redelijk;
  • De periode die in overweging wordt genomen voor de toekenning van de incentive is voldoende lang;
  • De incentive zet niet aan tot het nemen van buitensporige risico’s in verband met duurzaamheidsrisico’s.

Wanneer blijkt dat de belangen van de klant niet werden gerespecteerd, wordt de incentive of, in gebeurlijk geval, de waarde ervan, onmiddellijk teruggegeven en worden de geijkte maatregelen genomen tegenover de betrokken persoon.

3. COMMERCIELE DOELSTELLINGEN

Bij het vaststellen van eventuele commerciële doelstellingen neemt ons kantoor de volgende voorwaarden in acht:

  • De commerciële doelstelling doet geen afbreuk aan de belangen van de klanten;
  • De commerciële doelstelling is niet verbonden aan één welbepaald product of een beperkt gamma van producten ( product van de maand is verboden);
  • Het bedrag dat toegekend wordt n.a.v. het behalen van de commerciële doelstelling is beperkt en redelijk;
  • De periode die in overweging wordt genomen voor de toekenning van commerciële doelstellingen is voldoende lang;
  • De commerciële doelstelling zet niet aan tot het nemen van buitensporige risico’s in verband met duurzaamheidsrisico’s.
  • De te behalen commerciële doelstelling is het resultaat van de gezamenlijke inspanning en niet verbonden aan een individuele prestatie.

1. Wetgevend kader

Vanaf 30 april 2014 zijn de “AssurMiFID –gedragsregels” van kracht. Zij vinden hun wettelijke basis in de wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft. Overeenkomstig deze gedragsregels is ons kantoor gehouden om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling. De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de algemene MiFID-grondwet. Deze grondwet wordt door ons kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.

2. Welke belangenconflicten?

Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste stap de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd. Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen ons kantoor en haar verbonden personen en een klant of tussen meerdere klanten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons kantoor en haar eventuele groepsstructuur. Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad. Het gaat om:

  • Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt
  • Situaties waarbij ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie
  • Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan
  • Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend
  • Situaties waarbij ons kantoor een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling
  • Situaties waarbij ons kantoor deelnemingen van minstens 10% bezit in stemrechten of van het kapitaal van de verzekeringsonderneming(en)
  • Situaties waarbij de verzekeringsonderneming(en) deelnemingen van minstens 10% bezit(ten)van de stemrechten of van het kapitaal van ons kantoor

3. Welke maatregelen neemt ons kantoor?

Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert. Het gaat onder meer om:

  • Een interne instructienota
  • Een aangepast verloningsbeleid
  • Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten
  • Een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant
  • Een regeling inzake het ontvangen van voordelen
  • Een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is. Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden

4. Wat is de procedure?

Mogelijke belangenconflicten geïdentificeerd

5. Specifieke transparantie

Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door ons kantoor over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact op nemen voor meer informatie.

Voor al uw vragen en problemen kan u in eerste instantie terecht bij ons kantoor. Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen te 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02/547.58.71 – fax. 02/547.59.75 – info@ombudsman.as – www.ombudsman.as.

Informatie

De informatie en tools op deze website hebben een louter informatieve waarde. We nemen redelijke maatregelen om de kwaliteit van de informatie en tools op deze website te bewaken, onder andere door ze op regelmatige tijdstippen bij te werken. We aanvaarden echter geen aansprakelijkheid voor de juistheid of de volledigheid van enige informatie en tools op deze website, op de websites waarnaar verwezen wordt of die naar deze website verwijzen. We zijn nooit verantwoordelijk voor eventuele handelingen, beslissingen, fouten, verlies of schade voortvloeiend uit het gebruik van informatie en tools van deze website of websites waarnaar verwezen wordt of die naar deze website verwijzen. In geval van overmacht kan de toegang tot de website onderbroken zijn. We kunnen eveneens zelf de toegang onderbreken voor onderhoud, aanpassing of enige andere reden. We zijn niet aansprakelijk voor die eventuele onderbrekingen of de gevolgen daarvan voor de gebruiker. Wanneer we verwittigd worden van eventuele onjuistheden, zullen we zo snel mogelijk overgaan tot verbetering.

Auteursrechten

De op deze portaalwebsite weergegeven informatie, tools, gegevens en andere elementen zijn en blijven ons eigendom. Het geheel of gedeeltelijk reproduceren, verspreiden, publiceren, overnemen, enz., van enige informatie, tools, gegevens of andere elementen van deze website voor ander dan louter persoonlijk of privaat gebruik, is verboden. Tenzij we daar voorafgaand en schriftelijke toestemming voor geven.

Nieuwsbrief, contact en privacy

We bieden een nieuwsbrief aan waarmee we geïnteresseerden informeren over nieuws op het gebied van verzekeringen en financiën, onze diensten en aanverwante zaken. Meldt u zich aan voor deze nieuwsbrief, dan worden uw gegevens met uw expliciete toestemming toegevoegd aan onze bestemmelingenlijst. Die lijst wordt uitsluitend gebruikt voor de verzending van de nieuwsbrief. Iedere nieuwsbrief bevat een link waarmee u zich kunt afmelden. Wanneer u zich afmeldt voor deze service, worden uw gegevens van onze verzendlijst verwijderd.

Als u via een webformulier van deze website een bericht achter laat, dient u uw naam en e-mailadres op te geven voor de beantwoording van uw vraag. We nemen daarbij de Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens in acht.

U kan deze website anoniem raadplegen. Wij verzamelen geen namen of andere gegevens die iets zeggen over de identiteit van de bezoekers van deze website. Statistische gegevens die van belang zijn voor verbetering van de website, worden wel verzameld.

Gebruik van cookies

We maken bij het aanbieden van deze informatie en diensten gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat door uw browser op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen. Daarmee kan onder andere het gedrag van gebruikers op deze website anoniem worden geanalyseerd. U kan uw browser instellen om u te waarschuwen wanneer een cookie wordt aangemaakt of om de automatische aanmaak ervan te verhinderen. U kan het gebruik van cookies door deze website weigeren, maar dit kan wel de functionaliteit en het gebruiksgemak beperken.

U stelt zich vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens in het kader van uw relatie met ons  kantoor. Meer bepaald vraagt u zich af of er met ons kantoor een verwerkingsovereenkomst moet worden gesloten waarbij u optreedt hetzij als verwerkingsverantwoordelijke, hetzij als verwerker.

Wij zijn van oordeel dat wij als verzekeringsmakelaar met u, als verzekeringsnemer, geen  verwerkings-overeenkomst moeten afsluiten.

Als verzekeringsnemer deelt u ons persoonsgegevens mee die wij verwerken, hetzij als verwerkings-verantwoordelijke (voor makelaarsdiensten), hetzij als verwerker (voor de verzekerings-maatschappijen). U besteedt hierbij de eigenlijke verwerking van uw persoonsgegevens niet uit aan ons makelaarskantoor. De mededeling van persoonsgegevens is een onderdeel van de verwerking door ons als makelaar en geen verderzetting of uitbesteding van een verwerking, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de doorgifte aan een sociaal secretariaat.

Wij hebben als verzekeringsmakelaar wel de verplichting om u te informeren over ons privacy beleid. Dit doen wij via een toelichting op de website waar ons privacy beleid wordt uiteengezet.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

1. GEDRAGSLIJNEN BETREFFENDE DUURZAAMHEIDSRISICO’S

Transparantie van gedragslijnen inzake duurzaamheidsbeleid
Conform de Verordening betreffende informatieverschaffing over duurzaamheid in de financiële dienstensector (‘SFDR’ – Sustainable Financial Disclosure Regulation) houdt ons kantoor bij advies voor verzekeringen met een beleggingscomponent rekening met duurzaamheidsrisico’s, voor zover deze informatie ter beschikking wordt gesteld door de verzekeringsmaatschappij.

Transparantie van ongunstige effecten op duurzaamheidsfactoren

De SFDR heeft duurzaamheidsrisico’s gedefinieerd als ‘een gebeurtenis of omstandigheid op ecologisch (E), sociaal (S) of governancegebied (G) die, indien ze zich voordoet, een werkelijk of mogelijk wezenlijk negatief effect op de waarde van de belegging kan veroorzaken’.

Remuneratiebeleid m.b.t. de integratie van duurzaamheidsrisico’s
In het kader van advies voor verzekeringen met een beleggingscomponent zet het remuneratiebeleid, van toepassing in ons kantoor, niet aan tot het nemen van buitensporige risico’s in verband met duurzaamheidsrisico’s.

2. ONGUNSTIGE EFFECTEN OP DUURZAAMHEIDSFACTOREN

De SFDR heeft duurzaamheidsfactoren gedefinieerd als ‘ecologische, sociale en werkgelegenheidszaken, eerbiediging van de mensenrechten, en bestrijding van corruptie en van omkoping’.
Het wettelijk kader met betrekking tot duurzaamheidsfactoren en ongunstige effecten van beleggingsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren is momenteel niet volledig en zal de komende maanden en jaren dus evolueren.
Ons kantoor neemt daarom de ongunstige effecten van beleggingsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren momenteel niet in aanmerking in haar verzekeringsadvies voor verzekeringen met een beleggingscomponent.
Ons kantoor zal dit beleid herzien, naarmate het wettelijk kader verder wordt uitgewerkt.